Rabu, 17 Ogos 2011

Puasa V versi jadual.



Suatu benda yg berulang-ulang, dari hari ke hari. Semakin kita mengulanginya, semakin ia digelar rutin. Bila kita hidupkan rutin itu, maka akhirnya akan menjadi suatu kitaran hidup. Kitaran hidup ni boleh jadi menarik, boleh jadi kosong, boleh jadi satu, boleh jadi dua, boleh jadi apa pun tak boleh. Sebab apa kitaran hidup menjadi seperti itu? Mungkin sebab hidup ini kita tidak ada 3 pilihan, jadi kita tak boleh nak campak ke tong kaca, plastik, atau lain-lain. Ok, jangan samakan ia seperti sampah.



Dalam mengharungi kitaran hidup, dulu aku pernah susun jadual sendiri. Nampaknya agak berkesan jugak teknik penjadualan aktiviti harian. Cuma tu, kadang-kadang ada la terlari sikit. Sikit je, tak banyak. Masih di dalam piawaian acceptable range bak kata omputih.



Nak susun jadual ni bukan kerja senang. Gugur bulu-bulu kepala duk pikir mana yg elok mana yg tak. Tapi bila dikerah-kerah inilah hasilnya.







5.01 am: Dikejut dengan cara halus, bangkit menuju ke sinki, kumur sekali atau setengah kali.

5.16 am: Duduk di depan lauk, ambil masa 5 minit untuk mencari lauk pilihan, sebat.

5.34 am: Selesai bersahur, minum segelas lagi air susu panas, jeling-jeling ke tivi.

5.39 am: Panjat tangga selow-selow, masuk bilik buat penghadaman separuh sedar.

6.13 am: Menunaikan tuntutan agama. 

6.17 am: TER-tidur.

9.59 am: Celik, hirup udara pagi, senaman ringan, on komputer.

10.59 am: Bosan dengan karenah dunia maya, capai tuala, membersihkan diri.

12.10 pm: On laptop layan PES.

2.00 pm: Zohor dulu oi!

2.30 pm: Menguap-menguap manja, terus tidak sedarkan diri.

4.50 pm: Macam biasa, bangun tidur terus terkejut sebab dah petang.

4.51 pm: Setel Asar, jenguk dunia maya kot-kot ada orang bagi ucapan raya. 

5.30 pm: Mengeluh sebab hujan lagi. Kalau tak hujan, mengeluh sebab tivi haram tak best. 

5.45 pm: Dunia maya memanggil lagi. Aku tewas. 

7.35 pm: Azan. Berbuka dengan semanisnya kurma itu.  

7.50 pm: Kalau tak sempat meloloskan diri, memang kena basuh pinggan le jawabnye.

7.54 pm: Mandi-manda, setel Magerib, duduk menghadam, siap-siap ke terawih.

10.05 pm: Setel terawih, setel moreh, balik je mesti nak singgah depan komputer dulu. Marah pada diri sendiri

1.00 am: Tidur yg lena. 







5 ulasan:

Nadhira berkata...

marah pada diri sendiri kenapa?? sebab kena jadi class rep ke? wakakakkak.

a.r.e.p a.h.m.a.d berkata...

wahhh....ayat best tu....
NAK JADIK CLASSREP....
:'D

cik ungu berkata...

Menguap2 manja, terus tidak sedarkan diri..




Innalillah..

Pyka Rahmat berkata...

padat.

TIKUS MANDO berkata...

kenapa isu kelas rep dibangkitkan sampai ke sini? bencana sungguh.

cik ungu, kau cemburu bukan?

Pyka Rahmat, macam milo.