Isnin, 11 Ogos 2014

"Letsego Beybehhh"

Tepat jam sepuluh pagi, aku akan bergegas ke kafeteria carik benda makan. Benda ni aku buat pasal satu, perut aku lapar dan dua, aku nak fight-fight orang kerja gomen.

Macam biasa, sarapan pagi aku konfem antara tiga je. Kalau tak mi rebus taknak taugeh, aku akan makan french toast. Tak dapat dua benda ni, aku akan tibai kuih rojak dengan kuah rojak je. Benda lain aku tak berapa pandang sangat. Kalau pandang sekalipun, pandang tak pandang je. Baru kerek sikit orang kata.

Ahh korang ni french toast pun tak tahu. Benda tu dia macam roti yg dah bersalut telur lalu dibakar tidak terlalu dan melampau hangit dan dicicah pula dengan madu. Benda tu kena pulak dengan teh tarik kurang manis, perghhhh memang pegiiii punya. Kena pulak masa minum teh tarik kurang manis tu, makwe bersenyuman manis lalu depan ko lalu tersenyum manis, fuh besok konfem diabetes. Bukan dia je betes, ko pun betes sekali.

Pukul sepuluh pagi tadi masa aku tengah melangkah nak masuk kafe untuk ikut rutin gomen, ade satu makcik ni selisih dengan aku. Dia terus menghala ke suami dia yg lebih kurang separuh abad, berambut putih dan separa upaya yg tengah menunggu di depan pintu kafe.

"Letsego bebehhhh...."


***



Suatu hari nanti, bila aku dah berusia macam gitu dan bini aku tiba tiba berletsego bebeh dengan aku, aku terus tampar aje.

Jangan risau. Aku tak tampar bini aku, tapi aku tampar orang sekeliling yg gelak, lantas aku capai tangan bini aku, dan terus berlalu pergi dengan penuh suasana cinta yg tidak jemu jemu berputik.









Tiada ulasan: