Jumaat, 2 September 2011

Halia.





"Nah ni duit. Pergi kedai beli halia kejap. Cari la seketul yg elok." Mak aku memberikan arahan secara bersahaja.



Tanpa membuang masa, aku terus mencapai kunci motor lalu menjurus ke kedai runcit Soon Seng. Tiba di sana, aku melangkah masuk ke kedai sambil menggayakan gaya seorang pemuda yg nak membeli halia.



Kedua mata sengaja aku liarkan untuk mengenal pasti lokasi sebenar halia, tanpa bantuan GPS. Semasa aku sedang sibuk menjejak halia, masuk pula dua orang makwe yg bertopi kaledar di kepala mereka.



"Aduh, ada makwe pulak dah. Nak kena cari betul-betul halia ni..." Sempat aku bermonolog dalaman.



Sebaik sahaja halia dikesan, aku terus memilih-milih yg mana elok. Halia itu aku belek-belek sehingga puas. Lalu seketul yg paling ranum, aku petik daripada bakul dan terus diletakkan di kaunter kedai.




"Ni halia berapa ringgit?" Soal aku sambil meraba-raba duit di poket tepi seluar jin.



"Halia ha? Halia ada hujung sana." Selamba apek kedai itu bersuara.





***





Sampai hari ni aku tak mahu ambil tahu pasal halia. Lagi-lagi pasal benda yg aku ramal sebagai halia tu. Kalau tidak, aku sekarang dah ada 2 orang makwe dah.








6 ulasan:

Nadhira berkata...

takpe zack..aku pun macam kau. tapi bukan halia lah.

dhia berkata...

hahaha...apa bnda klu bukan halia?

kunyit ke lengkuas...

cik ungu berkata...

kan aku dah ajar. halia yang kaler hijau2 ade duri tu. boleh buat tempoyak.


brape kali nak kene ajar baru paham ni..??

a.r.e.p a.h.m.a.d berkata...

hahaha~~~
apa benda ko amek z????
:'D

Hairi Hamid berkata...

ap bnde lh agknye ko amik...hahaah

Aizul berkata...

Halia...err...camne rupa dia aa?