Ahad, 27 Mei 2012

Hari Sibuk.




Hari itu hari sibuk aku. Mata aku dah celikkan bermula jam 8 pagi, untuk memastikan 2 keping roti canai dan segelas teh tarik menjadi sebatian yg terlerai di dalam perut. Memang jarang aku sarapan kena pada waktunya. Tapi kerana hari itu hari sibuk aku, maka aku tak ada pilihan lain.



Pung pang pung pang, matahari sudah tersadai ke sebelah barat. Aku pulak belum menikmati makan tengahari yg selama ini sering menjadi sarapan bagi aku.



Macam biasa sebagai melayu yg meneruskan warisan, nasik berlauk tetap menjadi keutamaan. Juga sebagai melayu beradat dan beradab, duit dihulurkan setimpal dengan harga dikenakan. Masuk yg itu, sudah dua hari makan di tempat yg sama, di waktu yg sama, dengan pakcik yg sama menjadi keshier.



"Kerja ke dik?" Tiba-tiba pakcik tu membuka mulut. Mungkin dia pelik melihat kelibat dua lelaki yg makan pada waktu-waktu yg bukan kemuncak.



"Haah. Ada kerja sikit tadi" Balas aku sambil carik dompet nak hulur duit.



"Kerja apa? Mentenen ke?" Dia terus menyoal.



"Eh tak. Saya pelajar tahun akhir. Ada kerja sikit pasal projek tahun akhir" Aku jawab sambil tersengih separuh.



"Oh yeke... Pakcik ingatkan mentenen tadi yg duk ripeir-ripeir lampu dekat sini". Balas pakcik itu lagi sambil bersiap sedia kalau-kalau dia kena tumbuk.





Aku belajar sesuatu pada hari itu.



Aku belajar bahawa seorang lelaki yg selekeh smart pun kadang-kadang boleh disalah anggap sebagai abang mentenen.









1 ulasan:

a.r.e.p a.h.m.a.d berkata...

sibuk sehingga lupa segalanya.....
ish ish ish...
pakcik tu saje je tu...so ko xtension2...hahahaha~~