Selasa, 12 Januari 2010

bersepah.


senang cerita, bersepah ni boleh diertikan sebagai tidak kemas.


contohnya,

seseorang yg berpakaian tidak kemas akan membuatkan orang berkata begini:

"apelah bersepah betul dressing mamat/minah itu"


contoh lagi,

bila seseorang maen bola dengan membabi butanya:

"gila bersepah sial mamat tu main bola"


tak apa. itu biasa. selalu didengar.


tapi ada lagi jenis bersepah yg kadang kala kita tidak sedar, tetapi bila kita sedar, lantas kita akan berdekah dekah tertawa. yang ini memang betul betul Ho Liao!



contoh paling mudah ialah, apabila ingin menyebut "CERITA CUCU BETONG"

dan sebutannya ialah "CECICA CUCU BETONG"


bersepah bukan? lihat saja pada sebutan, pertuturan dan makhrajnya...


___________


semalam selepas membeli dan terus belah daripada Tesco, operasi memasang rak buku pun bermula.


setelah langsai memasang, maka buku buku pun diatur kemas ke rak tersebut.

rak buku itu bertuankan seorang rakan of aku (nama tidak dapat dinyatakan kerana kemaluan yg dialaminya sangat besar)


dia ada mempelawa aku untuk meletakkan buku buku aku bersama pada rak kepunyaanya.

dan,


ayat yg sepatutnya digunakan ialah:


"ko nak letak kat mana TIKUS, BUKU-BUKU ko?"



malangnya, ianya jadi begini:



"ko nak letak kat mana BIKUS, TIKU-TIKU ko?"



sampai hari ni aku gelak tak habis lagi.



4 ulasan:

BajuKurung berkata...

entry lu yg gua rse pling bersepah takat nie... ik ik ik.. gua syak kwn lu tu lidah dia pndek.. sian, jgn gelakkan org.. x baik.. :P

she-G berkata...

hahaha...nak gelak dulu...

*otak tgh piki lain tu...tak pun tgh was2 antara nak ajak dgn tak(niat tak exlas..hahaha)

TIKUSMANDO berkata...

lidah dia panjang je, tu yg lagi bersepah sebut tu BK...


memang mamat tu tak iklas pun. terbatal terus niat suci aku nak tumpang buku kat rak dia....

nisa.zaidan berkata...

ini bolog namanye! hehe.. check this out http://blogbologs.blogspot.com/