Ahad, 28 Februari 2010

keinsafan di jalanraya, bukan di pagi raya.


hari sebelum ni, aku, Faridun, dan Mata pergi ke LCCT untuk menjemput seorang kenalan dari Indonesia. dia bukanlah warganegara sana walaupun mempunyai paras rupa yg sama, namun dia hanyalah penuntut di salah sebuah menara gading disana.


maka kami pun memulakanlah rentak perjalanan dari rumah ke LCCT tanpa mengetahui pun apakah maksud LCCT itu sendiri. apatah lagi jalan kesana.


jentera Saga putih 1.3 berkuasa bebal itu dipandu tuan empunya, yakni Mata dengan kadar kelajuan tiga per empat laju. aku hanya terdampar di tempat duduk belakang sambil menanti mata untuk lelap kerana badan sedikit kelesuan.


sampai di suatu selekoh, dalam keadaan mata yg kekaburan, aku terlihat akan sekelompok orang yg berada di tepi jalan. mereka seolah olah mahu menahan teksi, namun mungkin tersilap tahan lalu tertahan jentera yg kami naiki.


aku bingkas menhulurkan kepala sedikit kehadapan untuk memastikan perkara sebenar yg terjadi. orang orang di tepi jalan itu masih menunjukkan isyarat supaya kami memerlahankan kenderaan. ketika itu jalan hanya disinari lampu lampu jalanan.


apakah itu?


terlihat di tengah tengah jalan raya, ada sesuatu terlantar. panjangnya seperti separuh badan manusia.


tidak lojik jika orang ramai itu tadi mahu menyelamatkan sebuah beg plastik sampah, bukan?


aku tergamam.



rupanya itu adalah mayat. mayat yg baru sahaja mati mungkin, terbujur layu disitu.


kami bersedia menerima impak hentaman. dalam diri timbul kecuakkan, risaukan kereta yg kami naiki bakal menggegar mayat manusia.



mujur. mujur Mata yg memandu kereta, mempunyai sepasang tangan halus yg berrefleks tinggi. antara pengalaman beliau ialah menekel tiang gol futsal dan juga tersadung di tiang bola jaring.



sempat dipesongkan stereng keretanya sepantas pantas tupai melompat.


sungguh marabahaya. masing masing berderau.



__________


perjalanan balik pula, ada satu lagi nahas berhampiran Batu Cave. kelihatan dari jauh seperti perarakan pesta, namun aku sedar bahawa Thaipusam hanyalah sekali dalam setahun.


sudah diduga bahawa itu ialah kemalangan jalan raya yg mengakibatkan maut. ramai rakyat yg prihatin memberhentikan kereta di pinggiran jalan untuk tidak terlepas menyaksikan lintas langsung itu.
lalu menyumbang ke arah kesesakan lalulintas sementara.


tak percaya, tengok berita TV3 ulangan minggu lepas punya.



hei. insaf. insaf.


kerana sebelum tu, aku baru je memandu menggunakan mode roket.



satu lagi, kenapa LCCT jauh sangat. pergi sejam, balik dua jam.


cilaka punya sainbod Shah Alam. tiba tiba hilang.



6 ulasan:

Asnie.baik.sangat berkata...

org tuh mati kenape?

TIKUSMANDO berkata...

sakit perut kot.

Asnie.baik.sangat berkata...

ishhh melampau la tuh?

Shoot Vengeance berkata...

kutuk Shah Alam nmpk..
yarh, memandulah berhati2, jgn wat mimpi ak jd knyataan

she-G berkata...

lau g kl besa ade je kete terjun bukit tu..hmm..ngeri...

dah dah..jgn bawa ape2 kenderaan versi turbo daa

mate berkata...

sesungguh nye keinsafan hanya bertahan 30saat pada malam itu.