Isnin, 15 Februari 2010

kesesakan lalulintas.


sehari sebelum raya cina, keputusan nekad diambil oleh aku untuk memulangkan diri ke tanah Ipoh dengan selambanya tanpa menghiraukan spekulasi spekulasi tentang jem yg bakal tercetus.


dan, ada seperkara yg baru aku sedari. ternyata Ipoh itu jauh juga sebenarnya..
jam 12 tengah hari waktu Puncak Alam, dalam hampir pukul 7 petang waktu Ipoh aku tiba di tanah Ipoh.


mujurlah Maikel Shumaker pernah memberikan tips tips bagaimana mahu menundukkan kereta kereta lain di lebuhraya semasa kami sama sama belajar di MRSM dulu.


aku bukan apa, memandu jentera saga putih baru 1.3 yg berbirat birat calarnya membuatkan aku sedikit terpengaruh dengan gaya pemanduan pemandu asal yg ternyata bebal. (merujuk kepada pemilik kereta)


tapi, jangan risau. kereta lu memang mcm BMW. (jaga hati)


memecut laju dalam keadaan jem memang meletihkan. perlukan strategi dan juga persefahaman dengan polis trafik yg membuat terjahan.


runsing juga aku apabila raya cina kali ini, dihujani dengan melayu melayu yg bercuti. kagum.


mujur mata aku ada sleng sleng cina sikit. boleh la nak buat penyamaran.


tambahan pula, aku sekarang sudah boleh bertutur mandarin walaupun test mandarin hari tu macam sampah.


kadang kadang aku terfikir bagaimanalah caranya untuk mengelakkan jem jem sebegini di musim perayaan?


aku rasa yg paling terbaek ialah, bina lebuhraya yg triple decker. cuma tambah satu tingkat diatas dan satu tingkat lagi di bawah tanah. mesti lancar punyalah.


kalau tak lancar jugak, masing masing bolehla mula untuk mengambil lesen memandu helikoptar ataupun ke kedai buku dan cari buku berjudul "bagaimana saya boleh memandu helikoptar dalam masa 10 hari?"


cadangan kedua, buatlah cuti berfasa-fasa. pada cuti fasa 1, separuh daripada manusia diberikan cuti dan dibenarkan menggunakan lebuhraya.


fasa dua pula, barulah manusia separuh lagi diberikan cuti setelah manusia fasa pertama bercuti.



ini dipanggil sebagai cuti perayaan giliran bermusim.





sungguh tidak aku sangka, aku rupanya dah sampai ke tahap pemikir terulung.











1 ulasan:

mate berkata...

mulai esok aku akan ubah gaya pemanduan aku daripada ala karamjit singh kepada ala mah minah sayang memandu.

pasal idea2 ko tuh,nanti aku sruh arep buat memorandum kat najib.

renung2 kan lah dan selamat beramal!!