Sabtu, 26 Jun 2010

hubungan sesama....


sepanjang aku bekerja di kilang kayu ni, aku berjaya menjalinkan hubungan diplomatik yg baik dengan anjing anjing kilang ni. ia adalah sesuatu yg bermakna dalam hidup aku.



namun semalam, hubungan baik tersebut teruji ketika aku baru sahaja selesai bertugas dan ingin pulang ke rumah. aku akui, aku telah tersilap langkah dengan meletakkan motosikal aku berhampiran motosikal motosikal pekerja cina yg lain di bawah satu bumbung. apa boleh buat? hujan memaksa aku untuk bertindak begitu.



kebiasaannya, aku akan meletakkan motosikal betul betul di hadapan pondok usang pakgad. ini memudahkan aku untuk menumbuk kad.



sebaik sahaja jam 5 petang, maka aku keluar menerjah ke motosikal. namun terjahan aku terhenti di pondok usang pakgad. dari situ, aku lihat seekor ibu anjing bersama anak anak anak anak anak anak nya sedang bermesra mesra sebagai sebuah keluarga yg bahagia.




amboi. mesra sungguh. terharu seketika aku melihatnya. dan, macam mana aku nak balik?




tak apa. aku tenang. aku memulakan langkah ke zon mesra ibu dan anak anak anjing itu tadi. taget aku adalah untuk menyelamatkan motosikal aku. ingat aku takut sangat ke? hek eleh. lutut je goyang sikit. sikit je pun.




masa nak alih moto, anak anak anjing tu semua sekali renung je aku. walaupun badan aku mempunyai tulang belulang yg tahan karat, ingat aku takut ke? aku renung balik. sekor je yg sempat aku renung, yg lain, lain kalilah ye. ibu anjing, aku jeling sikit je, dia terus belah. beastmaster juga aku ni.






tapi, sepertimana yg aku cakap, hubungan diplomatik kami berada di paras terbaik. anjing itu berundur sedikit, dan aku terus lesap.




1 ulasan:

a.r.e.p a.h.m.a.d berkata...

diorg xsentuh moto ko ke z????xkna samak la???