Ahad, 5 September 2010

jadual aktiviti di rumah.



esok aku dah nak berangkat ke ipoh. harap harap jalan tak jem la. dalam jiwa ni, dah terbayang bayang dah kehidupan dekat rumah nanti macam mana. ada macam macam benda yg aku nak kena buat di rumah nanti.


jadi, untuk tidak menyerabutkan hidup aku, aku dah susun baik dah jadual waktu aktiviti harian di rumah nanti.


berikut anatara butir butir aktiviti yg bakal aku lakukan di rumah kelak:



5.01 am: mengejut atau dikejutkan mak aku untuk bersahur

5.16 am: turun tangga dengan separuh mamai untuk bersahur

5.34 am: selesai bersahur, minum susu panas yg mak aku buat. sambil sambil menonton al- hidayah

5.39 am: dengan pantas naik atas sambung tidur bila mak aku pergi ke dapur

6.13 am: setelkan solat subuh, zikir harian, terus sambung tidur

7.10 am: bangun pagi, gosok gigi, siram pokok bunga, pergi pasar jalan jalan, sapu sampah, jogging

9.23 am: buka tudung saji, lepastu baru teringat yg haritu puasa

10.17 am: termenung

10.18 am: baring baring lepastu terus onlain buka fesbuk

11.33 am: sibuk membalas komen komen di fesbuk, replai mesej mesej hari raya

12.02 pm: pasang lagu raya

12.22 pm: dah pegang sabit, ingat nak tebas semak samun belakang rumah, tapi baru perasan yg matahari tegak atas kepala.

1.37 pm: pegi surau, azan zohor

2.09 pm: terlelap, tau tau je dah petang

5.39 pm: pak imam talipon tanya kenapa asar tadi tak azan. aku jawab, terkandas.

6.07 pm: pergi bazar ramadan, cuci mata dan selera

6.24 pm: bawak adik aku ronda ronda naik motor sambil kena kejar anjing

7.10 pm: tolong mak kupas bawang, basuh pinggan, kacau gulai, potong cabai kering, komplen.

7.15 pm: ulang alik ke dapur jenguk jenguk.

7.23 pm: duduk besila depan makanan, mata melilau, hati menahan nafsu.

7.34 pm: setel makan, naik mandi, pakai hensem bersampin, redi pegi terawih

10.03 pm: terawih setel, moreh pun dah setel, balik rumah niat puasa.

11.24 pm: bukak estro tengok ada bola ke tak. kalau tak, naik atas sambung fesbuk

12.24 pm: mesej masuk, muka berseri ingatkan awek ucap selamat malam. baru teringat awek pun belum ada lagi.

1.01 pm: tidur, nanti nak berjaga malam.



________________




kadang kadang aku kagum dengan diri sendiri. pada aku, setiap orang ada kepuasan seharian yg patut mereka kecapi tidak kiralah apa sekalipun yg dibuat.


sebagai seorang aku, kepuasan seharian yg paling bermakna ialah apabila dapat membongkang dengan puas di rumah kelak.


jadi, apa fungsi aku susun jadual ni?













3 ulasan:

she-G berkata...

esok2 buat kat isteri lak gitu...hahaha
sonotnyer hidup lelaki...tak aci..hahaha

a.r.e.p a.h.m.a.d berkata...

So amcm z arini????ikut jadual x sume???
huhu~~~~

TIKUS MANDO berkata...

perjalanan masih berliku untuk memiliki seorang isteri. kalau dua, tiga dan empat lagi la.


hari ni terlari sikit daripada jadual, sikit ke? banyak jugak la.