Jumaat, 2 Mac 2012

Hutang Piutang.

1.Jang -RM85- Duit sewa rumah bulan lepas aku tak mampu bayar.

2.Zahid -RM50- Duit sara hidup, RM5- Duit sara perut.

3.Naim -RM10- Duit alas perut sementara.

4.Zuly -RM4- Duit spare dalam wollet, RM5- Duit futsal.

5.Peddy -RM65- Duit kasut futsal Breaker impot dari Siam. Tak mampu nak guna kasut berjenama.

6.Farid SMJ -RM45- Duit spek mata.

7.Annur -RM50- Duit hauzing bb yg sudah pun ditempah sebab hauzing sekarang bercalar macam main lap seret atas jalan tar.




Hutang emas boleh dibayar. Hutang budi dibawa mati. Kalau aku tahu, baik aku hutang emas je dengan mereka. Konfem boleh bayar.



Asyik berhutang dengan orang je, takde ke orang yg reti nak berhutang dengan aku pulak?

3 ulasan:

she-G berkata...

ma saya penah pesan..
seboleh boleh jangan suak brutang
sbb org suka brutang lambat kayo eh...hmm...

nampak gaya eh mmg lambat la...
ptptn tak bayr2 g..huuu

Aizul berkata...

Wau, Anda memang seorang penghutang yang berjaya.

Tho Ha berkata...

Sy berhutang dgn kad kredit shj. Bila kad kredit dah tepu .. gigit jari. Kakak kata hendak pegi pasar malam. Kebetulan ada mesy tergempar berhampiran rumah. Balik rumah kejap bawa kakak ke Kedai Kitar Semula jual tin minuman dan tisu gulung (bhg dlm. Dpt RM1.70. Dpt ke pergi pasar malam? Kakak sy kata takpe dia ada seringgit. Sy ckp dlm tabung ada seringgit. RM1.70+RM1.00+RM1.00=RM3.70. Manakala duit di tangan sy ada 50 sen + RM2 (jual suratkhabar) + RM5 (sebenarnya reserve kalau ada peminta sedekah dtg pejabat : biasanya bagi RM50 tetapi kebelakangan ini lari bajet tu yg takat dpt bagi RM5 shj) = RM7.50. Purata sehari 62.5sen (termasuk reserve peminta sedekah) sblm gaji masuk. Insya Allah hari Sabtu ni jual kertas A4 (pejabat punya) untuk kos petrol. Kakak ckp jgn makan duit tu takut tak halal. Sy ckp pd kakak saya - Pejabat hanya bayar RM900++ ganjaran tamat kontrak utk tahun ke enam perkhidmatan, sedangkan ganjaran tamat kontrak drpd tahun pertama hingga kelima pejabat tidak bayar padahal telah termaktub dlm surat perjanjian. Sepanjang tujuh tahun kerja hanya dua kali claim perbatuan. Sedangkan berkali-kali pergi mesyuarat sejauh 184 km pergi dan 184 km balik. Kiralah 30 sen setiap kilometer dan tiga kali mesyuarat sebln. Itu belum masuk lagi overtime. Hasil jual kertas A4 lebih drpd halal. Itu belum lagi pen, pensil beli dgn gaji sendiri utk urusan pejabat. Bukan hendak ungkit sekadar untuk mewajarkan jual kertas A4 terpakai. Urusan Rasmi guna telefon sendiri. Top up telefon pakai duit sendiri. Elaun perpindahan dinafikan kononnya kakitangan kontrak tidak layak claim. Sewa lori bayar sendiri RM1,200.00 pindah atas arahan pejabat, bukan sy yg mohon. Dlm surat perjanjian cuti yg tidak diambil atas kepentingan jabatan layak diberi ganjaran tetapi sy tak claim. Apatah lagi cuti yang sy sudah mohon dan diluluskan, pejabat telefon panggil ke pejabat buat urusan rasmi. Cuti tak batal pun tapi buat kerja di pejabat. Tu belum kira lagi cuti yang layak diambil tetapi tidak diambil. Hari Sabtu Ahad dtg pejabat : lgsg tak berkira. Sekadar berceloteh berkenaan dgn hutang. Beginilah bila tidak dpt berhutang lagi sbb kad kredit sudah tepu, terpaksalah ikhtiar - halal ke haram, aku serah pd Allah swt tetapi drpd pandangan mata sy : Halal. Wallahu'alam. Nota : Kakak sy tidak pergi pasar malam. Kalau ada yg kata sy bodoh tak claim perbatuan/overtime terpulang.