Selasa, 11 Januari 2011

Oh Cinta.

emosi terbesar yg kau miliki, perasaan kasih dan sayang kau, hati kau yg terbuka selama ini, kau kunci dan hadiahkan kunci itu kepada seseorang. dan orang itu bukanlah orang yg sembarangan. orang itu bakal memainkan peranan besar dalam menghidupkan diri kau sendiri. pada aku, itulah cinta.


namun, apa erti sebenar cinta itu, tertakluk kepada masing-masing untuk menyifatkannya sebagai apa. sekadar suka ria, penghilang kebosanan, penyeri hidup, pelengkap jiwa raga, pembunuh gundah-gulana atau apa-apa sekalipun. terpulang. itu hak masing-masing.


apa yg pasti, hanya kerana cinta, seseorang itu mampu menitiskan air mata. hanya dengan berbekalkan kecekalan, ketabahan dan kewarasan sahaja yg dapat membendung seseorang itu daripada melakukan sesuatu yg tidak dapat dijangka.


cinta banyak berkisar tentang emosi. sekuat mana mampu kita mengawalnya. sebijak mana mampu kita mengendalikannya. dan kadang-kadang, masalah yg timbul dalam sesuatu hubungan itu bukanlah sekadar tompok-tompok hitam di dalam warna-warni sesebuah hubungan itu. malah, jika dikitar semula dan diguna pakai, ianya mampu menjadi pengalaman yg mungkin dapat mematangkan kedua-dua pihak. positif.



macam mana nak mengenali cinta? pada aku, perkara terpenting sekali ialah apabila kita mengenali sebetul-betulnya pasangan kita. bukan sekadar mengenali dia sebagai "Azman bin Mahmud" atau pun "Rogayah binti Umar" semata-mata. tidak dapat dinafikan, terdapat juga cinta palsu yg dihamburkan. cinta pada wang ringgit, atau terdapat juga cinta yg dipasang bertujuan untuk melepaskan nafsu serakah. bila kau kenal siapa pasangan kau, kau pasti akan dapat 'cinta' dia. dia semestinya akan terasa dekat di hati biarpun jarak beribu batu. tidak mustahillah bila ada yg mampu berhubungan jarak jauh.



lagi perkara yg mungkin penting, kau kena hormat pasangan kau. sebab, kau dan dia sepatutnya saling melengkapi antara satu sama lain. segala kekurangan kau, dia yg akan isi dan begitulah sebaliknya. belajarlah menerima dia seadanya. pada aku, aku tak suka perempuan yg berpura-pura dan penuh kepura-puraan. jadilah diri sendiri. tak perlulah nak berlagak baik, alim, bijak pandai, ayat manis bunga kembang berseri dalam usaha kau untuk memenangi hati seseorang. itu langsung tak rasional. tapi itulah hakikatnya orang-orang di sekeliling kita sekarang kan?



dalam hidup ni, ada satu perkara yg aku rasa kekurangan. peduli apa aku yg aku ada awek ke tidak. tapi, aku rasa kekurangan bila aku tak pernah berpeluang, atau diberikan peluang. selalu juga aku terbayang, kalaulah aku ada peluang tu. aku pastikan yg terbaik. ho-yeah! dan aku benci bila tengok orang disekeliling aku yg memiliki 'peluang' itu, namun dia tidak bersungguh.



kehidupan yg aku lalui sekarang, cukup untuk membuktikan bahawa aku tidak dapat untuk menukar istilah 'kawan' kepada 'lebih daripada kawan'. aku memang tak boleh, dan tak akan boleh. sebab hati aku akan muntahkan apa yg aku suap nanti. jadi cara mana lagi boleh aku cari dan terus memiliki 'peluang'?



jadi aku dapat simpulkan bahawa. cinta, bukanlah bidang aku. aku tak pakar. aku tak tahu apa yg akan terjadi, untuk mengendalikan benda ni. aku mungkin tak serius. dan paling kuat dalam diri aku mengatakan, kalau aku berkecimpung dalam bidang ni, orang akan rasa pelik.




aku tulis entri ni pun dah pelik ye dak? kah kah kah.




ini permintaan. aku tak suka hampakan orang.





jadi, ni no talifon aku, kalau nak miskol. eh, silap.

6 ulasan:

cik 18 berkata...

nak terbarai perot aku bace...baru nak cakap ko dah jadi doktor pakar cinta...

har har har...

semoga peluang tu ko dapat bile ko betul2 nak jadi suami...gud lak bro!

TIKUS MANDO berkata...

sayangilah perut sendiri. jangan sampai terbarai. nasib baik aku tak suka tulis panjang melampau, kalau tak X-fm ambik aku jadi Brader Lev.

nazrien berkata...

lev lev lev

gumiho berkata...

aku memang sayang ko lebih ah z... tsk.. tsk.. 1 dlm patblas billion.. hohoho~


somehow, somewhere, peluang tu akan dtg tnpa ko expect.. dan time tu, ak rse ak lg excited drp ko.. muahaha!

btw, nice. ko xjd dr love org len pn, ko akn tetap jd ak punye dr. love.. muahaha.

hoh, pjg lak ak bebel kn.. ok, last - kudos.

surayabahar berkata...

gudluck in finding yr chances.! huhu

deqieza berkata...

the time will come.....=P