Selasa, 12 April 2011

Sivik.

Pada suatu malam yg entah bila, aku menunggang motor dari rumah sewa untuk tujuan yg entah apa, aku pun tak berapa ingat. Sebelum keluar dari simpang taman perumahan ini, aku mengekori rapat sebuah kereta saga merah. Kelihatannya seperti saga merah itu merupakan kenderaan famili. Seorang lelaki yg memandu, dan terdapat penumpang di belakang.




Bila bercakap soal sivik, aku cepat jadi serius dan bengis. Pada ketika itu aku mula sedar sesuatu. Betapa mundurnya sivik-sivik yg ada pada orang-orang di jalanan. Sungguh berada di paras yg mengecewakan. Sungguh!




Mula-mula, aku lihat penumpang belakang yg bertudung itu melemparkan sesuatu keluar tingkap kereta, dan objek yg dilemparkan adalah tisu. Melihat sahaja kejadian itu, aku mula berfikir, memang kejadian seperti ini biasa kita lihat tak kira dimana.




Selang beberapa saat, plastik pula dilemparkan keluar tingkap. Selepas itu, disusuli dengan bekas air plastik yg biasanya boleh dijumpai di mana-mana pasar malam dengan harga RM1. Wah, ianya kelihatan seperti pesta, pesta lontar melontar sampah keluar melalui tingkap kereta.




Persoalannya, di manakah letaknya otak manusia-manusia itu? Sekolah kah dia dahulu? SPM dapat berapa kredit? Tadika KEMAS atau Taski Abim? Belajar Kemahiran Hidup kah atau tidak?




Macam-macam. Tak sedarkah dia yg ada penunggang motor di belakang kereta dia? Kalau tak ada sekalipun, wajarkah dia membuang sesuka hati? Siapa yg nak tolong kutipkan sampah-sampah di jalanan?




Sedih juga bila aku fikirkan. Jikalau yg membuang sampah itu adalah mak budak, bagaimana pula dengan masa depan anak-anaknya? Silap-silap, kalau dapat anak degil, pun terus dihumbannya keluar tingkap kereta.




Ya. Itulah sikap orang kita. Kalau benda-benda kecil macam tu pun tak reti nak fikir, belum masuk benda-benda yg besar lagi. Orang macam ni aku rasa, kalau nak teberak, pun boleh berak suka-suka hati dekat tepi longkang. Alasan dia mesti, "Kalau dah berak tu, busuk jugak. Beraklah dekat mana sekalipun".




Bertindak tu janganlah terlalu ikutkan perasaan. Kalau nak ikut perasaan, memang dah lama aku langgar bontot kereta tu laju-laju. Tapi, aku tahu kalau aku langgar, nanti aku yg teruk. Nampak tak bagaimana aku bertindak di dalam kawalan dan tidak mengikut perasaan?




Lagi satu, kalau nak masuk simpang mana-mana tu, tolonglah bagi signel. Susah sangat ke nak bagi signel? Sumpah macam orang bodoh, tunggu kau lalu, tiba-tiba sedap kau belok. Kalau dah tecangak menunggu tu pun dah macam orang bodoh, yg kau tak bagi signel bila nak masuk simpang tu lagi la tak tahu bodoh tahap apa.





Sivik mana ha?






Ke memang trend sekarang macam tu? Baru gempak sikit berita. Bayangkan di muka depan akhbar, terpampang, "Manusia sekarang cuba menjadi dan meniru gaya sampah."






Aku tak berapa kisah pun sebenarnya. Kau nak buang sampah, buanglah. Sebab kau dengan sampah-sampah yg kau buang tu, tak ada beza pun.




Kan?

4 ulasan:

~~NuR~~ berkata...

owh..sgt like diz post..ade penah gak jmpe kete cmtu..klu leh..pinggan, mangkuk, seat kete sume dy nk campak kluar dr kete tu haa...hangin je tgk..

surayabahar berkata...

yes.! sejak dilantik menjadi ketua kebersihan di sekolah 5 tahun berturut2. aku sangat pantang orang buang sampah merata2.!
vote for tikus.!! haha

OrenLimau berkata...

setuju!!bravo z,bravo.

Ungu berkata...

Kebetulan.
petang tadi aku hampir terbuang adik aku yang sedang tidur di seat belakang.

Pada kelajuan 100km/h, aku baru sedar satu perkara.
Aku.. tak tutup pintu dia. -.-