Khamis, 5 Mei 2011

Apa kena dengan kad matrik kau?

Entah bila la agaknya kali terakhir aku menggantungkan kad matrik di leher. Zaman itu sudah lama berlalu. Aku memang tidak gemar sesuatu yg merimaskan seperti menggantungkan kad matrik di leher dan juga tali leher. Disebabkan aku pernah kehilangan kad matrik, maka kini aku menempatkan kad matrik yg baru di dalam dompet.




Nak kata baru, taklah baru sangat. Hakikatnya, kad matrik baru adalah jauh lebih parak daripada yg lama. Kenapa? Sebab bila diletakkan dalam dompet, maka segala jenis tekanan akan dikenakan terhadap kad itu, yg akhirnya menyebabkan ia menggelupas, terkopek, bercalar, dan pudar.




Kebetulan, sebelum menjalani kertas peperiksaan kedua untuk musim ini, aku secara tidak sengaja telah menarik kad matrik itu keluar dari dompet dengan sedikit kekerasan.




Suasana hening, semua kepala nampaknya tunduk menghadap kertas soalan masing-masing. Bunyi tapak kasut pengawas, sedikit pun tidak menjejaskan kebosanan tatkala menjawab. Datang seorang pengawas, mengambil kad matrik aku untuk membuat semakan.





Semasa kertas peperiksaan yg pertama, pengawas tak pulak ambil kad matrik untuk disemak. Kali ini, dia pegang dan tatap kad matrik aku.





"Ni mana gambar ni?" Tanya pengawas tu, tanda musykil.



"Tercabut" Aku jawab dengan tenang sambil membuka dompet, mengeluarkan serpihan gambar sendiri untuk ditunjukkan.






Peh. Dia punya malu, tak payah cakap. Rasa macam nak letak gambar Faizah Elai bertudung je, ganti gambar aku.

4 ulasan:

Aizul berkata...

Zaman gantung kad matrik aku hanyalah di zaman diploma sahaja. Masuk je degree terus tinggal kat loker rumah.

~~NuR~~ berkata...

dh b'jye lom dpt yg bru??

Hairi Hamid berkata...

hahaha...ni lah yang Ara citer kat aku pagi tadi....kelakar2...dier kat blkg pun gelak skali...

MarY_z berkata...

kate ade iras Faizah Elai...at least ade alternative kate org