Isnin, 30 Disember 2013

Kebapa-bapaan.

Pada tanggal 30hb Disember 2013, ketika matahari masih belum bersarapan pagi, ketika suasana diluar masih lagi pudar warnanya, aku telah mengalami sesuatu yg diluar kebiasaan.

Kejadian berlaku seingat aku adalah di dalam lingkungan penggera talifon yg pertama iaitu pada jam 5 suku pagi sehingga tempoh penggera talifon yg kedua iaitu jam 6.20 pagi.

Pada tempoh masa ini, atau lebih dikenali sebagai tempoh masa kritikal untuk tidur sebelum memaksa badan dan otak bangun pergi kerja, aku telah menjadi bapa sementara. Bukan bapa kemerdekaan, bukan juga bapa kemodenan.

Dalam alam yg satu lagi, aku telah bermimpi mendukung seorang bayi yg aku tak pasti berat dia berapa kilo masa lahir, berapa bulan umur dia, dan apa kejantinaannya. Tapi yg pasti budak tu anak aku. Tiba-tiba naluri kebapaan tu muncul. Sebijik macam munculnya oltromen bila ada raksaksa.

Bukan main real lagi mimpi aku tu sampaikan kepala otak aku lenguh pasal sibuk mencari nama yg sesuai untuk menamakan budak tu. Tup-tup penggera talifon kedua pun berbunyi. Benda-benda macam ni memang potong. Kasik la can aku nak jumpa mak dia. Kalau aku sempat jumpa, kan ke senang sikit kerja aku. Boleh la aku prinskrin ke ambik selfie ke mirer efek ke 360 ke dengan mak dia sambil berheshtegkan #akucintakamu #onlyyou #myotherhalf #tilljannah. Geram juga aku.

Seharian aku pikir benda ni. Sampaikan bila aku berjalan, aku pandang ke lantai dengan ke makwe je, tak pandang ke langit pun. Balik je dari kerja, terus aku lincah pegi gugel tafsiran mimpi.

Daripada hasil penyelidikan aku, mimpi menimang cahaya mata ni membawak maksud akan mendapat harta, atau rezeki, atau sesuatu yg menguntungkan. Tapi, kalau mimpi anak tu tengah bermain, tandanya akan dapat jodoh dalam tempoh terdekat.

Dalam kes aku ni, budak tu dia rilek je. Menyesal jugak aku tak suruh dia main masa tu. Dah la muka ikut mak dia. Takkan la maknye ade iras-iras Felixia Yap kot? Hmmm.

Sekarang ni aku tengah bedebor ni. Anak raja mana la yg nak merisik aku agaknya. Anak raja je, anak menteri aku tak mau. Rajagopal pun sama.

Aku nak tengok seminggu dua ni apa jadi. Aku bersikap tenang je sekarang ni pasal aku tahu yg mimpi tu mainan tidur. Tapi, yg tak tenangnya bila aku pikir balik, aku kalau tidur mana pernah main-main.

Kepada my other half, kalau you ada baca ni, I hope we will bond together like james bonding with bond.

Amacam? Ade sleng-sleng UK tak english aku?

Tiada ulasan: